Najlepsi zostali wyłonieni przez jury konkursu po prezentacji prac w Instytucie Fizyki PAN. Tam młodzi badacze zaprezentowali swoje prace jury, organizatorom, finalistom, nauczycielom i zaproszonym gościom, m. in. prof. dr hab. Marianowi Grynbergowi z Uniwersytetu Warszawskiego (który jest też członkiem Komitetu Doradczego Konkursu), prof. dr hab. Jerzemu Zachorowskiemu z Uniwersytetu Jagiellońskiego i dr Krzysztofowi Karpierzowi z Uniwersytetu Warszawskiego. W stronę uczestników skierowano wiele słów wsparcia, tak bardzo potrzebnych młodym entuzjastom nauki aspirującym do kroczenia ścieżką nauki.
„Nie znam żadnego bezrobotnego fizyka” – padło z ust prof. Mariana Grynberga, który podkreślał wielkie znaczenie studiowania fizyki w rozwijaniu wyobraźni i umiejętności znajdowania przybliżeń zjawisk obserwowanych różnych w obszarach działalności człowieka. Natomiast prof. Jerzy Zachorowski osobiście przekazał wszystkim finalistom zaproszenie do studiowania wybranych kierunków na Uniwersytecie Jagiellońskim.
Po zakończeniu seminarium finałowego, w sobotę 9 kwietnia uczestnicy wzięli udział w wydarzeniach, organizowanego w Centrum Nauki Kopernik, Festiwalu Młodych Badaczy Odkrycia 2016, gdzie wraz ze swoimi naukowymi opiekunami spotkali się z finalistami i organizatorami Konkursu Prac Naukowych EUCYS. Wieczorem, po zakończonych wykładach i warsztatach młodzi naukowcy mieli szansę wysłuchania koncertu fortepianowego w Planetarium Niebo Kopernika.
Następnego dnia nastąpiło uroczyste podsumowanie i wręczenie nagród uczestnikom XI edycji konkursu Fizyczne Ścieżki i finalistom Konkursu Prac Młodych Naukowców UE (EUCYS). Wydarzenie to zgromadziło liczne grono zaciekawionych osiągnięciami najzdolniejszych polskich „badaczy przed maturą”.
Zapowiedzią tego co miało się wydarzyć w CNK była poranna audycja w Radio Tok FM, której tytuł pochodził od jednego z prezentowanych w konkursie pokazów zjawiska fizycznego „Jak wytłumaczyć zachód Słońca za pomocą cukru?”. Prof. Ludwik Dobrzyński, kierownik komitetu organizacyjnego „Fizycznych Ścieżek” wraz z członkiem Komitetu Organizacyjnego prof. Markiem Gutowskim z Instytutu Fizyki PAN rozmawiali z Karoliną Głowacką o uczniach szukających swojego miejsca w fizyce, o ich współczesnych fascynacjach i sięganiu profesjonalizmu w łączeniu wielu dziedzin.
Po wystąpieniu przedstawicieli władz, organizatorów i sponsorów prof. Ludwik Dobrzyński przewodniczący komitetu organizacyjnego „Fizycznych Ścieżek” ogłosił wyniki XI edycji konkursu i wręczył nagrody.
Najbardziej wymagającą kategorią konkursową było niewątpliwie napisanie pracy naukowej, która mogła mieć charakter doświadczalny, teoretyczny, obliczeniowy lub konstrukcyjny. Najwyżej oceniano prace odznaczające się oryginalnością, nie będące opracowaniem jakiegoś znanego problemu.
Kategoria praca naukowa
Laureatami I miejsca zostali Michał Biały i Maciej Janus z I LO im. E. Dembowskiego z Gliwic. W pracy „Jak fizyk i matematyk mogą pomóc budowniczym autostrad” wyprowadzili matematyczną zależność na najmniejszą sumę długości odcinków łączących 3 punkty i zweryfikowali to doświadczalnie wykorzystując napięcie powierzchniowe. Analogiczne doświadczenie pomogło im eksperymentalnie określić szukaną sumę najkrótszych odcinków między Wrocławiem, Szczecinem, Olsztynem oraz Rzeszowem, na mapie w skali 1: 4 200 000.
Drugiego miejsca nie przyznano, natomiast laureatką III miejsca została Marta Lampasiak z LO w Bystrzycy Kłodzkiej. Jej praca naukowa mająca charakter konstrukcyjny została zainspirowana wyświetlaczem widmowym. Jej projekt „Widmo” pozwala na badanie bezwładności ludzkiego oka. Autorka przyznaje, że podczas budowy swojego urządzenia zyskała wiele nowych umiejętności niezwiązanych z fizyką m. in. nauczyła się programowania. „Co najważniejsze poznałam fizykę nie tylko od strony teoretycznej, ale również praktycznej, dzięki czemu mogłam wyciągać wnioski nie na podstawie rozważań teoretycznych, ale na podstawie pomiarów i zgromadzonych danych” – powiedziała o swojej pracy autorka.
Wyróżnienia w finale konkursu w tej kategorii otrzymali: Artur Cyba, Aleksandra Gołębiowska, Dawid Urbański, Mateusz Sikorski i Patryk Świąć.
Kategoria pokaz zjawiska fizycznego
Pokaz zjawiska fizycznego wymagał, oprócz atrakcyjnego pokazania doświadczenia, wyjaśnienie jego znaczenia fizycznego.
Laureatem I miejsca został Marcin Wachowiak z II LO Zespołu Szkół Ogólnokształcących ze Śremu. Nagrodzono pokaz „Głośnik plazmowy: plazma i jej niezwykłe właściwości”
II miejsce otrzymał Grzegorz Gorzaniak z Technikum nr 1 w Ostrowie Wielkopolskim, który zmierzył się z pytaniem „Czy chodząc po podłodze możemy wytworzyć energię elektryczną?” i sporo opowiedział o zjawisku piezoelektrycznym.
III miejsce zdobyły ex aequo dwa zespoły z I LO im. Tadeusza Kościuszki w Wieluniu: Bartosz Tobis i Paulina Załęcka za atrakcyjne zaprezentowanie „Sił magnetycznych” oraz Wojciech Boman i Bartłomiej Forenc, którzy zainspirowani tematyką pożarnictwa zaprezentowali pokazy wskazujące od czego zależy ciąg kominowy i starali się przestrzec przed zagrożeniami spowodowanymi jego zmniejszeniem oraz powstawaniem tzw. ciągu wstecznego.
Wyróżnienia w finale konkursu w tej kategorii otrzymali: Adam Mielewczyk, Justyna Pluta, Aleksandra Raszewska, Lidia Trzęsowska, Szymon Pawlak i Dominika Struzik.
Kategoria esej
Z pozoru najłatwiejsza, jednak budząca niemało emocji jest ostatnia kategoria – esej, ukazujący związki fizyki z cywilizacją, w tym z innymi gałęziami nauki, filozofią, kulturą, sztuką lub historią.
Laureatką I miejsca została Marta Wróbel z I Społecznego LO im. Zbigniewa Herberta w Częstochowie. W pracy „Ku chwale fizyki” dzieli się z nami swoimi wątpliwościami, czy wybrać zawodowstwo w fizyce.
Laureatem II miejsca został Piotr Milewski z Gimnazjum Publicznego im. Ignacego Gilewskiego w Siemiatyczach. Swoją „Fizyczną stroną polityki” pokazał, że słowa polityków bawią tym bardziej, im bardziej pozbawione są sensu fizycznego.
Laureatką III miejsca została Dorota Bączkiewicz z I LO im. Powstańców Wielkopolskich ze Środy Wielkopolskiej. W swoim „Fenomenie fizyki” dowodzi, na podstawie wniosków jakie nasunęły się jej podczas nauki tego przedmiotu, iż dziedziny tej nie można nazwać inaczej niż fenomenem.